Bureau Vergezicht presenteert meeslepend theater over klimaat

Bureau Vergezicht is het nieuwe theatergezelschap van Anoek Nuyens, Erik Whien en Rebekka de Wit. Samen maken zij onderzoekende en meeslepende verhalen over macht, klimaat en gedeelde verantwoordelijkheid. ‍Het gezelschap zet burgers, multinationals en politiek aan tot denken én handelen ver voorbij de theaterzaal. In seizoen 2024-2025 presenteert Bureau Vergezicht twee voorstellingen. Vanaf 20 september komt de bekroonde voorstelling De zaak Shell terug in een geactualiseerde versie voor de grote zaal. Op 15 november gaat Beste Mensen in première, gebaseerd op klimaatspeeches van de afgelopen vijftig jaar en gespeeld door actrice Hannah Hoekstra.

Over Bureau Vergezicht

Anoek Nuyens, Rebekka de Wit en Erik Whien werkten de afgelopen jaren al intensief samen. Hun artistieke verwantschap groeide en daarom besloten ze samen verder te gaan binnen Bureau Vergezicht. Rebekka en Anoek schreven een aantal belangwekkende voorstellingen, waaronder Tenzij je een beter plan hebt en De zaak Shell. Op dit moment ontwikkelen zij hun eerste dramaserie met Topkapifilms en BNNVARA bij de NPO. Regisseur Erik Whien maakte de afgelopen jaren succesvolle voorstellingen met een eigen herkenbare stijl voor de grote en kleine zaal, waaronder A Case for the Existence of God en Verdriet is het ding met veren. Naast zijn werk voor Bureau Vergezicht blijft hij ook regisseren voor Theater Rotterdam.

De zaak Shell

In deze voorstelling komen de belangrijkste hoofdrolspelers in het klimaatdebat aan het woord: Shell, de consument, de overheid, de burger en een jonge generatie die zich zorgen maakt om hun toekomst. Aanleiding voor de voorstelling is de rechtszaak die Milieudefensie aanspande tegen Shell, waar dit jaar het hoger beroep van dient. Inzet van de zaak: Shell dwingen hun bedrijfsvoering radicaal te veranderen. Het verweer van Shell? Niet wij, maar de consument moet veranderen. Maar kan je zo’n verantwoordelijkheid bij de consument neerleggen? Anoek Nuyens en Rebekka de Wit volgen het klimaatdebat al jaren op de voet en beten zich vast in deze zaak. In deze geactualiseerde versie nemen zij het hoger beroep en de nieuwste ontwikkelingen mee.

Een groot, beladen onderwerp toegankelijk gemaakt: De zaak Shell doet het.” de Volkskrant ★★★★★

Nuyens en De Wit maken haarfijn inzichtelijk hoe de klimaatcrisis op dit moment vooral een verantwoordelijkheidscrisis is.” NRC ★★★★★

Credits

Concept, tekst & spel: Anoek Nuyens & Rebekka de Wit Spel: Musia Mwankumi, Janneke Remmers, Jaap Spijkers Eindregie: Erik Whien Dramaturgie & tekstbijdrage: Freek Vielen Scenografie en lichtontwerp: Wikke en Marloes Geluidsontwerp: Christiaan Verbeek Kostuum: Fransje Christiaans Oorspronkelijke producenten: Frascati Producties & De Nwe Tijd

Praktische info

De zaak Shell speelt van 20 september t/m 26 oktober 2024 in grote zalen door het hele land. Op 12 november dient het hoger beroep van Shell tegen Milieudefensie.

Beste Mensen

Voor Beste Mensen onderzocht Anoek Nuyens klimaatspeeches van de afgelopen vijftig jaar. De voorstelling toont niet alleen historische speeches, maar laat ook de geschiedenis van de klimaatbeweging zien. Die werd ooit gekenmerkt door optimisme, toen zowel linkse als rechtse politici als Margaret Thatcher en Richard Nixon opriepen om dit ‘nieuwe grote probleem’ aan te pakken. Nu, vijftig jaar later, heeft dat optimisme plaatsgemaakt voor wanhoop en gaan overal ter wereld jongeren en klimaatactivisten de straat op. De vraag die nu op tafel ligt: wat komt er na die wanhoop? Kan het keerpunt in de som der speeches liggen?

Beste Mensen is een actuele voorstelling over bevlogen klimaattaal, rijke verbeelding en arme politiek en wordt gespeeld door actrice Hannah Hoekstra (winnaar Theo d’Or 2019).

Credits

Idee & tekst: Anoek Nuyens Regie: Erik Whien Spel: Hannah Hoekstra Dramaturgie: Goya van den Berg Tekstbijdrage: Rebekka de Wit Scenografie: Marloes en Wikke Lichtontwerp: Julian Maiwald Kostuum: Rebekka Wörmann Stage research: Sam Schwarz Coproductie met: Theater Rotterdam

Praktische info

Try-outs 12 t/m 14 november, première 15 november 2024 Frascati, Amsterdam.

Aansluitend op tournee t/m 25 januari 2025.

Meer informatie: www.bureauvergezicht.nl

Rechtenvrij beeldmateriaal

Foto Bureau Vergezicht door Michiel Cotterink.

Foto De zaak Shell, Beste Mensen, portret Hannah Hoekstra door Nick Helderman.

Bureau Vergezicht_foto Michiel Cotterink.jpg
DE_ZAAK_SHELL_door_Nick_Helderman_HR.jpg
BESTE_MENSEN_door_Nick_Helderman_HR.jpg
HANNAH_HOEKSTRA_by_Nick_Helderman_4x5.jpg

Over Bureau Vergezicht

Bureau Vergezicht is het theatergezelschap van Anoek Nuyens, Erik Whien en Rebekka de Wit. Bureau Vergezicht maakt onderzoekende en meeslepende verhalen (o.a. theaterproducties, podcasts & teksten) over macht, klimaat en gedeelde verantwoordelijkheid.‍ Het gezelschap onderzoekt de rol die kunstenaars kunnen spelen in een wereld waar de klimaatcrisis aan de hand is en zet burgers, multinationals en politiek aan tot denken én handelen ver voorbij de theaterzaal.

Ontvang het laatste Bureau Vergezicht nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL